تبلیغات
معارف.توحید.اخلاق.اعتقادات.عرفان - آیا بیماران، معلولین، جوانان و پیران پس از مرگ در عالم برزخ و همچنین در قیامت به همان صورت كه از دنیا رفته‌اند محشور می‌شوند. مثلاً بیمار به صورت بیمار، پیر به صورت پیر و...؟

معارف.توحید.اخلاق.اعتقادات.عرفان

دین زیباست چون خدا زیباست

پرسش :

آیا بیماران، معلولین، جوانان و پیران پس از مرگ در عالم برزخ و همچنین در قیامت به همان صورت كه از دنیا رفته‌اند محشور می‌شوند. مثلاً بیمار به صورت بیمار، پیر به صورت پیر و...؟


 
 
پاسخ :

پاسخ به این پرسش در چند محور ارائه می‌شود:
1. بدن برزخی چگونه است؟
برای دریافت پاسخ مناسب اوّل باید تفاوت بدن دنیایی، برزخی و اخروی معلوم گردد. لذا پیش از شناخت بدن اخروی باید بدن برزخی معرفی شود:
در وصف بدن برزخی گفته شده: روح انسان بعد از مرگ و به مجرد انقطاع از دنیا و از بدن مادی، خود را با بدن برزخی و قالب مثالی می‌یابد و می‌بیند، از همان لحظة اوّل انقطاع كه لحظه اوّل ورود به عالم برزخ است، روح خود را با این بدن و با این قالب لطیف كه شبیه بدن مادی او است می‌بیند. مسأله قالب مثالی بدن برزخی چیزی نیست كه بعد از انقطاع روح از بدن مادی به وجود بیاید و تحقق یابد و قبل از انقطاع روح از بدن مادی یعنی در دوران حیات دنیوی وجود نداشته باشد. در حیات دنیوی هم اگر كسی آمادگی و صلاحیت لازم را داشته باشد می‌تواند خود را با همین قالب لطیف و بدن غیرمادی ببیند و بیابد. (برای اطلاع بیشتر از این مسأله به منبع ذیل مراجعه شود.[1])
2. بدن اخروی چگونه است؟
گرچه درباره بدن اخروی بحث فراوان است امّا یكی از مباحث كه در این جا مناسب و قابل عرضه است این است كه:
بعد از جداشدن روح از بدن و انتقال به عالم دیگر، بدن در نظام مادی در شرایط جدیدی قرار می‌گیرد و مبدل به خاك می‌گردد و به صورت ذرات در می‌آید و در نظام مادی باقی است تا وقتی كه نظام مادی در اوایل قیامت شروع به تحول كلی نموده و حركت جدیدی را آغاز كند، حركتی كه در حقیقت سرفصل دیگری از حقیقت نظام مادی است. بر اساس آیه قرآن كه فرمود: «یوم تبدّل الارض غیرالارض»؛[2] یعنی روزی كه این زمین به زمین دیگر تبدیل می‌شود.
در این انقلاب و تحول كلی زمین ذرات بدنی انسان كه به صورت خاك و ذرات خاكی و زمینی است نیز متبدل می‌شود و به صورت دیگر كه صورت بالاتر و كاملتر و لطیف‌تر است در می‌آید با این بیان معلوم خواهد شد كه بدن اخروی و بدن ساخته شده در آخرت و در حشر، در عین این كه همین جسم و بدن است و در عین این كه از همان ذرات بدنی هر انسانی، بدن اخروی او تشكیل شده است، در عین حال در اثر تبدلّات دارای احكام و آثار جدید خواهد بود و آثار بدن دنیوی و مادی طبیعی را نخواهد داشت، ‌لذا به آسانی می‌توان گفت: بدن دنیوی و مادی در اثر همان مادی بودن یك سلسله آثار و خواص به خصوص از باب كون و فساد واجد است كه این آثار و خواص را در نظام اخروی و در عوالم بالا و در بهشت و جهنم ندارد و بالعكس خواص و آثاری در بدن اخروی است كه در بدن‌های دنیوی وجود ندارد. بدن اخروی متناسب با عوالم اخروی و با نظام‌های بالاتر و بهشتها و جهنم‌ها است. طبعاً باید نحوة وجود بدن اخروی و ساختمان وجودی آن غیر از نحوة وجود و ساختمان وجودی بدن دنیوی و مادی باشد، زیرا كه بدن دنیوی و مادی با این خصوصیات كه در عالم ماده داردو با این آثار و خواص كه در این جا دارد، با آن نظام‌ها و عوالم بالاتر نمی‌سازد و متناسب نیست. (این بحث روانتر و روشن‌تر همراه با تحلیل آیات و روایات كه بسیار مفید و در عین حال ساده و دقیق و قابل قبول برای همگان است در منبع ذیل به خوبی مطرح شده است كه انصافاً در كمتر جایی بدان پایة مفید، ساده و مستدلّ عنوان شده است.[3])
3. نتیجه و پاسخ مستقیم
از آنچه درباره بدن برزخی و بدن اخروی گفته شد به آسانی می‌توان گفت كه پیری، معلولیت، بیماری و سایر مشكلات از این قبیل كه از آثار و خواص بدن عنصری و مادی است در بدنهای اخروی و برزخی نخواهد بود
امّا نكته‌ای كه باید بدان توجه داشت این است كه گرچه بیماری‌های جسم طبیعی و بدن مادی در آن عالم (برزخ و قیامت) برای انسان نخواهد بود. امّا نقایص متناسب با بدن و خواص آن عالم برای عده‌ای از انسانها وجود دارد، به عنوان نمونه برخی با این كه در دنیا بینا بوده و چشم او سالم بوده است، ‌امّا در قیامت كور و نابینا محشور می‌شوند. (البته نابینائی متناسب با آن عالم) قرآن كریم در این باره می‌گوید: «من اعرض عن ذكری فان له معیشةً ضنكاً و نحشره یوم القیامة اعمی»؛ یعنی كسی كه از یاد حق اعراض كند دچار زندگی تنگ شده و همیشه در فشار است و در قیامت كور محشور می‌شود.[4] این افراد وقتی می‌بینند كورند سؤال می‌كنند با این كه در دنیا بینا بوده چرا كور محشور شده‌اند، مگر قرار نبود كه هر كس هر چه است به همان صورت در قیامت زنده شود؟ از این مسئله به تجسم اعمال در معارف دینی نام برده شده است.
جواب داده می‌شود: در این جا جز حقایق چیزی دیگر نیست، همین حقایق به صورت دستورات و معارف و احكام و آیات برای شما آمد ولی تو آنها را ندیدی. همانها در قیامت ظهور كرده، حالا نیز آنها را نمی‌بینی. (برای اطلاع از تفصیل این بحث به منبع ذیل مراجعه شود.[5]
بنابراین بیماری و معلولیت‌های متناسب با دنیا و مربوط به بدن دنیایی در آنجا (عوالم برزخ و قیامت) نیست، امّا بیماری و معلولیت از قبیل آنچه گفته شد و متناسب با شرایط آن عالم در آن جا و جود خواهد داشت.
برای مطالعه بیشتر:
1. سید محمد حسین طهرانی، معادشناسی، نشر علامه طباطبایی، مشهد، سال 1417 ق.
2. امام خمینی، معاد از دیدگاه امام خمینی، دفتر 30 تبیان، نشر موسسه آثار امام، سال 1378.
3. فلسفی، محمد تقی، معاد از نظر روح و جسم، ج 3، نشر هیئت، نشر معارف اسلامی، تهران، سال 1362 ش.
4. زین العابدین قربانی، به سوی جهان ابدی، نشر كتابفروشی علامه طباطبایی، چ 2، 1387 ق.
5. محمد شجاعی، معاد یا بازگشت به سوی خدا، نشر شركت سهامی انتشار، سال 1362، (این كتاب برای شما مفید است).
6. ناصر مكارم شیرازی، پیام قرآن، بخش معاد، ج 1 و 2، نشر دارالكتب الاسلامیه، تهران، چ 5، سال 1377 ش.
الناس نیامٌ اذا ماتوا انتبهوا؛ مردم درخواب‌اند وقتی مردند بیدار می‌شوند.
(لئالی الاخبار، ص 386)
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . محمد شجاعی، معاد یا بازگشت به سوی خدا، نشر شركت سهامی انتشار، چ اول، سال 1362.
[2] . ابراهیم، 48.
[3] . محمد شجاعی، معاد یا بازگشت به سوی خدا، نشر شركت سهامی انتشار، چ اوّل، سال 1362.
[4] . طه، 124.
[5] . جوادی آملی، یادمعاد، ص 268، مركز نشر فرهنگی رجاء، چ 3، 1375.
 
 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :