تبلیغات
معارف.توحید.اخلاق.اعتقادات.عرفان - 5 باب از کتاب ارزشمند جهاد با نفس

معارف.توحید.اخلاق.اعتقادات.عرفان

دین زیباست چون خدا زیباست

سه شنبه 1 اردیبهشت 1388

5 باب از کتاب ارزشمند جهاد با نفس

نویسنده: علیرضا ابوترابی   طبقه بندی: اعتقادات، 

باب وجوب یقین داشتن به خداوند در رساندن روزى و عمر و نفع ضرر
حدیث :
69 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : كان امیرالمؤمنین علیه السلام یقول : لایجد عبد طعم الایمان حتى یعلم ان ما اصابه لم یكن لیخطئه و ان ما اخطاه لم یكن لیصیبه و ان الضار النافع هو الله عزوجل .
ترجمه :
69 - از امام صادق علیه السلام روایت است كه فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرمود: بنده اى مزه ایمان را نمى چشد مگر اینكه بداند كه آنچه به او رسیده نمى توانست به او نرسد و خطا رود و آنچه كه به خطا رفته و به او نرسیده نمى شد كه به او برسد و بداند كه زیان رساننده و سوددهنده فقط خداى عزوجل است .

 حدیث :
70 - عن صفوان الجمال قال : سالت ابا عبدالله علیه السلام عن قول الله عزوجل : (و اما الجدار فكان لغلامین یتیمین فى المدینه و كان تحته كنز لهما) فقال : اما انه ما كان ذهبا و لافضه و انما كان اربع كلمات لا اله الا الله انا من ایقن بالموت لم یضحك سنه و من ایقن بالحساب لم یفرح قلبه و من ایقن بالقدر لم یخش الا الله .
ترجمه :
70 - صفوان جمال گوید: از امام صادق علیه السلام درباره قول خداى تعالى در داستان حضرت خضر علیه السلام پرسیدم كه مى فرماید: (و اما آن دیوار (كه تعمیر نمودم ) متعلق به دو كودك یتیم در شهر بود و در زیر آن دیوار گنجى براى آنان نهفته بود) حضرت فرمود: به راستى كه آن گنج طلا و نقره نبود بلكه آن گنج چهار كلمه حكمت بود: هیچ معبودى جز من نیست ، كسى كه مرگ را باور داشته باشد در عمر خود نمى خندد، و كسى كه حساب را باور داشته باشد دلش شادمان نخواهد بود، و كسى كه قضا و قدر الهى را باور كند جز از خدا از هیچ چیز نمى ترسد.
حدیث :
71 - عن ابى عبدالله علیه السلام ان امیرالمؤمنین علیه السلام جلس ‍ الى حائط مائل یقضى بین الناس فقال بعضهم لاتقعد تحت هذا الحائط فانه معور فقال امیرالمؤمنین علیه السلام : حرس امرا اجله فلما قام سقط الحائط و كان امیرالمؤمنین علیه السلام مما یفعل هذا و اشباهه و هذا الیقین .
ترجمه :
71 - امام صادق علیه السلام فرمود: امیرالمؤمنین علیه السلام در زیر دیوار گنجى نشسته بود و در بین مردمان حكم مى فرمود، پس برخى از مردم گفتند: در زیر این دیوار منشین كه به خاطر رخنه اى كه دارد ترسناك است . حضرت فرمود: مرد را اجلش حفظ و نگاهبانى مى كند پس از آنجا برخاست و دیوار فرو ریخت .
امیرالمؤمنین علیه السلام این كار و كارهایى شبیه به انى را انجام مى داد و این یقین و باور است .
حدیث :
72 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : لیس شى ء الا و له حد قلت : جعلت فداك فما حد التوكل ؟ قال : الیقین . قلت : فما حد الیقین ؟ قال : ان لا تخاف مع الله شیئا.
ترجمه :
72 - از امام صادق علیه السلام روایت است كه فرمود: هیچ چیزى نیست جز اینكه براى آن حدى است - رواى گوید: - عرض كردم فدایت شوم حد توكل چیست ؟ فرمود: یقین . عرض كردم : حد یقین چیست ؟ فرمود: حد یقین آن است كه با وجود خداوند از هیچ چیز نترسى .
حدیث :
73 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : من صحه یقین المرء المسلم ان لا یرضى الناس بسخط الله و لایلومهم على ما لم یوته الله فان الرزق لایسوقه حرص حریص و لایرده كراهیه كاره و لو ان احدكم فر من رزقه كما یفر من الموت لادركه رزقه كما یدركه الموت - ثم قال : - ان الله بعدله و قسطه جعل الروح و الراحه فى الیقین و الرضا جعل الهم و الحزن فى الشك و السخط.
ترجمه :
73 - از امام صادق علیه السلام روایت است كه فرمود: نشانه سالم بودن یقین شخص مسلمان این است كه مردم را با به خشم آوردن خداوند خوشنود نسازد و آنان را بر آنچه كه خداوند به آنان عطا نكرده است سرزنش نكند زیرا رزق و روزى را نه حرص حریص به سوى او مى كشاند و نه ناخوش داشتن شخص از او باز مى دارد و (بدانید كه ) اگر كسى از شما از روزى خود بگریزد چنانكه از مرگ مى گریزد روزى اش او را در مى یابد چنانكه مرگ او را در مى یابد - سپس فرمود: - همانا خداوند به عدل و انصاف خود آرامش و راحتى را در یقین و رضا (به داده الهى ) قرار داد و اندوه و حزن را در شك و ناخشنودى (از قضاى الهى ) قرار داد.
حدیث :
74 - عن هشام بن سالم قال سمعت ابا عبدالله علیه السلام یقول : ان العمل القلیل الدائم على الیقین افضل عند الله من العمل الكثیر على غیر یقین .
ترجمه :
74 - هشام بن سالم گوید: از امام صادق علیه السلام شنیدم كه مى فرمود: عمل اندك و بادوام كه بر پایه یقین باشد در نزد خداوند از عمل زیاد كه بدون یقین باشد برتر است .
حدیث :
75 - عن سعید بن قیس الهمدانى قال نظرت یوما فى الحرب الى رجل علیه ثوبان فحركت فرسى فاذا هو امیرالمؤمنین علیه السلام فقلت یا امیرالمؤمنین : فى مثل هذا الموضع فقال نعم یا سعید بن قیس انه لیس من عبد الا و له من الله عزوجل حافظ و واقیه معه ملكان یحفظانه من ان یسقط من راس جبل او یقع فى بئر فاذا نزل القضاء خلیا بینه و بین كل شى ء.
ترجمه :
75 - سعید بن قیس همدانى گوید: روزى در هنگام جنگ چشمم به مردى افتاد كه دو جامه بر داشت (و در هیئت جنگجویان زره بر تن نداشت ) اسبم را به سوى او راندم ناگاه دیدم كه امیرالمؤمنین علیه السلام است عرض كردم : اى امیرمومنان ! آیا در مثل چنین مكانى ؟! (اینگونه حاضر مى شوید) حضرت فرمود: آرى اى سعید بن قیس ! هیچ بنده اى نیست جز اینكه براى او از جانب خداى عزوجل نگاهبان و نگاهدارى هست ، همراه با او دو فرشته است كه او را از فرو افتادن از كوه یا افتادن در چاه نگهدارى مى كنند پس زمانى كه قضاى الهى فرود مى آید آن دو فرشته از بین او و هر چیز به كنار مى روند.
حدیث :
76 - عن على بن اسباط قال : سمعت ابا الحسن الرضا علیه السلام یقول : كان فى الكنز الذى قال الله : (و كان تحته كنز لهما) كان فیه بسم الله الرحمن الرحیم ، عجبت لمن ایقن بالموت كیف یفرح ؟ و عجبت لمن ایقن بالقدر كیف یحزن ؟
ترجمه :
76 - على بن اسباط گوید: از امام رضا علیه السلام شنیدم كه مى فرمود: در آن گنجى كه خداوند در داستان حضرت خضر و موسى علیه السلام در قرآن از زبان حضرت خضر بیان نمود كه (در زیر آن دیوار گنجى بود متعلق به دو كودك یتیم ) چنین آمده است : به نام خداوند مهرورز مهربان ، در شگفتم از كسى كه مرگ را باور كرده است چگونه شادمانى مى كند و در شگفتم از كسى كه به قضا و قدر الهى یقین دارد چگونه غمگین مى شود.
حدیث :
77 - قیل للرضا علیه السلام انك تتكلم بهذا الكلام و السیف یقطر دما فقال : ان لله و ادیا من ذهب حماه باضعیف خلقه النمل فلو رامه البخاتى لم تصل الیه .
ترجمه :
77 - به امام رضا علیه السلام گفته شد: شما این سخن را مى گویید (52) در حالى كه از آن شمشیر خون مى چكد (یعنى مردم در طلب روزى سخت مى كوشند)
حضرت فرمود: براى خداوند وادیى از طلاست كه با ضعیف ترین آفریدگانش كه مورچه است از آن نگاهبانى مى كند كه اگر شخص صاحب بخت و اقبال هم آن را طلب كند به آن نخواهد رسید.
حدیث :
78 - عن امیرالمؤمنین علیه السلام انه قال : كفى بالاجل حارسا.
ترجمه :
78 - امیرالمؤمنین علیه السلام مى فرماید: اجل به عنوان نگاهبان براى آدمى بس است .
8 - باب وجوب طاعه العقل و مخالفه الجهل 
8 - باب وجوب فرمانبردارى از عقل و مخالفت نمودن باجهل و نادانى
حدیث :
79 - عن ابى جعفر علیه السلام قال : لما خلق الله العقل استنطقه ثم قال له : اقبل فاقبل ثم قال له : ادبر فادبر ثم قال : و عزتى و جلالى ما خلقت خلقا هو احب الى منك و لا اكملتك الا فیمن احب اما انى ایاك امر و ایاك انهى و ایاك اعاقب و ایاك اثیب .
ترجمه :
79 - امام باقر علیه السلام فرمود: چون خداوند عقل را آفرید از او خواست كه سخن گوید، سپس به او فرمود: پیش آى ، پس عقل پیش آمد. سپس فرمود: برگرد، پس او پشت نموده و برگشت ، سپس خداوند فرمود: سوگند به عزت و جلالم كه هیچ آفریده اى را نیافریدم كه در نزد من از تو محبوبتر باشد و تو را به صورت كامل قرار نمى دهم مگر در وجود كسى كه دوستش دارم . آگاه باش كه من تو را امر و نهى مى كنم و تو را كیفر و پاداش ‍ مى دهم .
حدیث :
80 - عن على علیه السلام قال : هبط جبرئیل علیه السلام على آدم علیه السلام فقال : یا آدم انى امرت ان اخیرك واحده من ثلاث فاخترها و دع اثنتین فقال له آدم : یا جبرئیل و ما الثلاث فقال : العقل و الحیاء و الدین فقال آدم : انى قد اخترت العقل فقال جبرئیل للحیاء و الدین : انصرفا و دعاه فقالا: یا جبرئیل انا امرنا ان نكون مع العقل حیث كان قال : فشانكما و عرج .
ترجمه :
80 - از على علیه السلام روایت است كه فرمود: جبرئیل علیه السلام بر حضرت آدم علیه السلام فرود آمد و عرض كرد: اى آدم ! از جانب خداى به من دستور داده شده كه تو را بین یكى از سه چیز مخیر گردانم آن را اختیار كن و آن دو دیگر را واگذار.
پس آدم علیه السلام به او گفت : اى جبرئیل ! آن سه چیست ؟ جبرئیل علیه السلام گفت : عقل ، حیا، دین . آدم علیه السلام فرمود: من عقل را انتخاب مى كنم . پس جبرئیل علیه السلام به حیا و دین گفت : برگردید و او را واگذارید، آن دو گفتند: اى جبرئیل ! به ما دستور داده شده كه همواره هر جا كه عقل هست همراه او باشیم . جبرئیل گفت : خودتان مى دانید و عروج كرد و به آسمان رفت .
حدیث :
81 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : قلت له : ما العقل ؟ قال : ما عبد به الرحمن و اكتسب به الجنان قال : قلت : فالذى كان فى معاویه ؟ قال : تلك النكراء تلك الشیطنه و هى شبیهه بالعقل و لیست بالعقل .
ترجمه :
81 - راوى گوید به امام صادق علیه السلام عرض كردم : عقل چیست ؟ فرمود: آنچه كه به سبب آن پروردگار مهربان عبادت مى شود و به وسیله آن بهشت به دست مى آید.
عرض كردم : پس آنچه كه در معاویه وجود داشت چه بود؟ فرمود: آن زیركى و شیطنت بود كه به عقل شبیه است و عقل نیست .
حدیث :
82 - عن الحسن بن الجهم قال سمعت الرضا علیه السلام یقول : صدیق كل امرى عقله و عدوه جهله .
ترجمه :
82 - حسن بن جهم گوید از امام رضا علیه السلام شنیدم كه فرمود: دوست هر كسى عقل اوست و دشمن هر كس نادانى اوست .
حدیث :
83 - قال ابوعبدالله علیه السلام : من كان عاقلا كان له دین و من كان له دین دخل الجنه .
ترجمه :
83 - امام صادق علیه السلام فرمود: كسى كه عاقل باشد دین دارد و كسى كه دین دارد وارد بهشت خواهد شد.
حدیث :
84 - قال ابو الحسن موسى به جعفر علیه السلام : یا هشام ان الله بشر اهل العقل و الفهم فى كتابه فقال فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه اولئك الذین هداهم الله و اولئك هم اولوا الالباب - الى ان قال - یا هشام ان لقمان قال لابنه تواضع للحق تكن اعقل الناس وان الكیس لدى الحق یسیر یا بنى ان الدنیا بحر عمیق قد غرق فیها عالم كثیر فلتكن سفینتك فیها تقوى الله و حشوها الایمان و شراعها التوكل و قیمها العقل و دلیلها العلم و سكانها الصبر یا هشام ان لكل شى ء دلیلا و دلیل العقل التفكر و دلیل التفكر الصمت و لكل شى ء مطیه و مطیه العقل التواضع و كفى بك جهلا ان تركب ما نهیب عنه الى ان قال یا هشام ان لله على الناس حجتین حجه ظاهره و حجه باطنه فاما الظاهره فالرسل و الانبیاء و الائمه و اما الباطنه فالعقول الى ان قال یا هشام كیف یزكو عند الله عملك و انت قد شغلت قلبك عن امر ربك و اطعت هواك على غلبه عقلك یا هشام ان العاقل رضى بالدون من الدنیا مع الحكمه و لم یرض بالدون من الحكمه مع الدنیا فلذلك ربحت تجارتهم ان العقلاء تركوا فضول الدنیا فكیف الذنوب و ترك الدنیا من الفضل و ترك الذنوب من الفرض یا هشام ان العاقل نظر الى الدنیا و الى اهلها فعلم انها لاتنال الا بالمشقه و نظر الى الاخره فعلم انها لاتنال الا بالمشقه فطلب بالمشقه ابقاهما.
ترجمه :
84 - امام موسى بن جعفر علیه السلام فرمود: این هشام ! خداوند در كتابش عاقلان و فهمیدگان را بشارت داد و فرمود: (پس بشارت ده بندگان مرا، آنان كه سخن را مى شنوند و از نیكوترین آن پیروى مى كنند آنان كسانى هستند كه خداوند هدایتشان فرموده و آنان خردمندانند) (53) اى هشام ! لقمان به پسرش گفت : در مقابل حق تواضع و فروتنى كن تا عاقل ترین مردمان باشى و همانا كسى كه در برابر حق زیرك باشد كم است . اى پسرم ! دنیا دریایى عمیق است كه عالمى بسیار در آن غرق گشته اند پس باید در یان دریاى ژرف كشتى تو تقواى الهى و دورن آن كشتى ایمان و بادبان آن توكل و متصدى و متولى آن عقل و راهنماى آن دانش و سكان آن شكیبایى مى باشد. اى هشام ! هر چیزى راهنمایى دارد و راهنماى عقل تفكر است و رهنماى تفكر سكوت است و هر چیزى مركبى دارد و مركب عقل تواضع و فروتنى است و براى نادانیت همین بس كه بر چیزى سوار شوى كه از سوار شدن بر آن نهى شده اى - تا آنجا كه فرمود: اى هشام ! خداوند بر مردمان دو حجت دارد یكى حجت ظاهرى و دیگرى حجت باطنى اما حجت ظاهرى همان رسولان و پیامبران هستند و اما حجت باطنى عقلهاى مردمان است - تا آنجا كه فرمود: - اى هشام ! چگونه عمل تو در نزد پروردگارت باز داشته اى و پیرو هوایت كه بر عقلت چیره گشته است گردیده اى . اى هشام ! همانا خردمند به اندك از دنیا همراه با حكمت باشد خوشنود مى گردد و به اندك از حكمت كه همراه با دنیا باشد خوشنود نمى گردد پس به همین خاطر تجارت آنان سودمند است . همانا خردمندان زیادى هاى دنیا را ترك گفته اند تا چه رسد به گناهان و ترك دنیا ناشى از فضل و برترى است و ترك گناهان واجب است .
اى هشام ! همانا شخص خردمند به دنیا و اهلش مى نگرد پس در مى یابد كه جز با تحمل سختى به دنیا نمى توان رسید و به آخرت مى نگرد باز مى بیند كه جز با تحمل سختى به آن نمى توان رسید پس از بین این دو آن را كه باقى تر و ماندگارتر است با مشقت طلب مى كند.
حدیث :
85 - قال امیرالمؤمنین علیه السلام : العقل غطاء ستیر و الفضل جمال ظاهر فاستر خلل خلقك بفضلك و قاتل هواك بعقلك تسلم لك الموده و تظهر لك المحبه .
ترجمه :
85 - امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: عقل پوششى پوشاننده است و شایستگى زیبایى اى آشكار است پس رخنه هاس طبیعى خودت را با شایستگى ات بپوشان و به كمك عقل خویش با هوان نفست مبارزه كن تا دوستى سالم و خالصانه برایت حاصل و محبت نیز برایت آشكار گردد.
حدیث :
86 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : العقل دلیل المومن .
ترجمه :
86 - امام صادق علیه السلام فرمود: عقل راهنماى مومن است .
حدیث :
87 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : قال رسول الله صلى الله علیه و آله : یا على لافقر اشد من الجهل و لامال اعود من العقل .
ترجمه :
87 - امام صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله علیه و آله فرموده است : اى على ! هیچ فقرى بدتر از نادانى نیست و هیچ مالى سودمندتر از عقل نیست .
حدیث :
88 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : لما خلق الله العقل استنطقه ثم قال له : اقبل فاقبل فقال له : ادبر فادبر فقال : و عزتى و جلالى ما خلقت خلقا هو احب الى منك بك اخذ و بك اعطى و علیك اثیب .
ترجمه :
88 - امام صادق علیه السلام فرمود: زمانى كه خداوند عقل را آفرید از او خواست كه سخن بگوید سپس به او فرمود: پیش آى ، پس او پیش آمد پس ‍ فرمود: برگرد و او پشت نموده و برگشت ، پس خداوند فرمود: سوگند به عزت و جلالم كه هیچ آفریده اى را كه در نزد من دوست داشتنى تر از تو باشد نیافریدم ، به سبب تو مى گیرم و به سبب تو عطا مى كنم و بر اساس تو ثواب و پاداش مى دهم .
حدیث :
89 - عن ابى عبدالله علیه السلام : قال خمس من لم یكن فیه لم یكن فیه كثیر مستمتع قلت : و ما هى ؟ قال : العقل و الادب و الدین و الجود و حسن الخلق .
ترجمه :
89 - از امام صادق علیه السلام روایت است كه فرمود: پنج چیز هست كه هر كس این پنج چیز در او نیست لذت برخوردارى زیادى در وجودش ‍ نخواهد بود.
- راوى مى گوید: - عرض كردم : آنها چه هستند؟ حضرت فرمود: عقل و ادب و دین و بخشش و خوش خلقى .
9 - باب وجوب غلبه العقل على الشهوه و تخریم العكس 
9 - باب وجوب غلبه عقل بر شهوت و حرمت غلبه شهوت برعقل
حدیث :
90 - عن الصادق علیه السلام عن آبائه علیه السلام عن رسول الله صلى الله علیه و آله فى حدیث المناهى قال : من عرضت له فاحشه او شهوه فاجتنبها مخافه الله عزوجل حرم الله علیه النار و آمنه من الفزع الاكبر و انجز له ما و عده فى كتابه فى قوله تعالى (و لمن خاف مقام ربه جنتان ) الا و من عرضت له دنیا و آخره فاختار الدنیا على الاخره لقى الله عزوجل یوم القیامه و لیست له حسنه یتقى بها النار و من اختار الاخره و ترك الدنیا رضى الله عنه و غفر له مساوى عمله .
ترجمه :
90 - از امام صادق علیه السلام و آن حضرت از پدران بزرگوارش ‍ علیه السلام و آنان از رسول خدا صلى الله علیه و آله در حدیث مناهى روایت كنند كه فرمود: هر كس كه گناهى یا امر شهوانى بر او عرضه شود و او از ترس خداى عزوجل از ارتكاب آن خوددارى كند خداوند آتش دوزخ را بر او حرام مى گرداند و از بى تابى بزرگ روز قیامت او را ایمن مى كند و در مورد او به آنچه كه در كتابش وعده داده است وفا خواهد كرد خداوند در كتابش فرمود: (و براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد دو بهشت باشد) (54) آگاه باشید كسى كه دنیا و آخرت به او عرضه شود و دنیا را بر آخرت برگزیند در روز قیامت خداى عزوجل را در حالتى دیدار خواهد كرد كه هیچ حسنه اى كه به سبب آن از آتش محفوظ بماند ندارد و كسى كه آخرت را برگزیند و دنیا را واگذارد خداوند از او خشنود خواهد شد و بدیهاى كردارش را بر او ببخشاید.
حدیث :
91 - عن عبدالله بن سنان قال : سالت ابا عبدالله جعفر بن محمد الصادق علیه السلام فقلت : الملائكه افضل ام بنو آدم ؟ فقال : قال امیرالمؤمنین على به ابى طالب علیه السلام : ان الله ركب فى الملائكه عقلا بلا شهوه و ركب فى البهائم شهوه بلا عقل و ركب فى بنى آدم كلتیهما فمن غلب عقله شهوته فهو خیر من الملائكه و من غلب شهوته عقله فهو شر من البهائم .
ترجمه :
91 - عبدالله بن سنان گوید: از امام جعفر صادق علیه السلام پرسیدم : آیا فرشتگان برترند یا فرزندان آدم ؟ حضرت فرمود: امیرالمؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام فرمود: خداوند در وجود فرشتگان عقل بدون شهوت و در وجود حیوانات شهوت بدون عقل و در وجود انسان هر دو را تركیب نمود پس كسى كه عقلش بر شهوتش چیره شود از فرشتگان برتر است و كسى كه شهوتش بر عقلش غالب آید از حیوانات بدتر خواهد بود.
حدیث :
92 - عن جعفر بن محمد الصادق عن ابیه عن آبائه علیه السلام قال : قال رسول الله صلى الله علیه و آله : طوبى لمن ترك شهوه حاضره لموعد لم یره .
ترجمه :
92 - امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش و او از پدرانش : روایت كند كه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: خوشا به حال كسى كه خواهش ‍ نفسانى حاضر را به خاطر وعده گاه قیامت كه آن را ندیده است ترك كند.


حدیث :
93 - عن امیرالمؤمنین علیه السلام انه قال : كم من شهوه ساعه اورثت حزنا طویلا.
ترجمه :
93 - امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: چه بسیار خواهش نفسانى لحظه اى كه اندوه طولانى و درازى را در پى دارد.
حدیث :
94 - و قال علیه السلام : كم من اكله منعت اكلات .
ترجمه :
94 - و نیز فرمود: چه بسیار یك بار خوردن كه آدمى را از خوردن ها باز مى دارد.
حدیث :
95 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : قال الله تعالى : انما اقبل الصلاه لمن تواضع لعظمتى و یكف نفسه عن الشهوات من اجلى و یقطع نهاره بذكرى و لایتعاظم على خلقى و یطعم الجائع و یكسو العارى و یرحم المصاب و یووى الغریب فذلك یشرق نوره مثل الشمس اجعل له فى الظلمات نورا و فى الجهاله حلما اكلوه بعزتى و استحفظه ملائكتى یدعونى فالبیه و یسالنى فاعطیه فمثل ذلك عندى كمثل جنات عدن لایسمو ثمرها و لاتتغیر عن حالها.
ترجمه :
95 - امام صادق علیه السلام فرمود: خداى تعالى فرموده است : من نماز را از كسى مى پذیرم كه در برابر عظمت من فروتنى كند و به خاطر من نفس ‍ خود را از شهوات باز دارد و روز خود را به یاد من سپرى كند و بر خلق من خودنمایى و بزرگى نكند و گرسنه را طعام دهد و برهنه را بپوشاند و بر مصیبت زده ترحم آورد و غریب را جاى دهد چنین كسى نورش همانند نور خورشید مى تابد و من در تاریكى ها نور و در وقت نادانى حلم و بردبارى برایش قرار مى دهم ، به عزتم او را نگهدارى مى نمایم و به وسیله فرشتگانم او را خفظ مى كنم ، چنین بندگانى مرا مى خوانند و من اجابت مى كنم و از من در خواست مى كنند و من عطا مى كنم مثل آنان در نزد مانند مثل بهشت جاودان است كه میوه هایش علو و ارتفاع ندارد (اشاره است به تواضع و فروتنى آنان ) و دگرگونى در حالت آن راه ندارد.
10 - باب وجوب الاعتصام بالله 
10 - باب وجوب چنگ زدن به ریسمان الهى 
حدیث :
96 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : ایما عبد اقبل قبل ما یحب الله عزوجل اقبل الله قبل ما یحب و من اعتصم بالله عصمه الله و من اقبل الله قبله و عصمه لم یبال لو سقطت السماء على الارض او كانت نازله نزلت على اهل الارض فشملتهم بلیه كان فى حزب الله بالتقوى من كل بلیه الیس ‍ الله یقول : (ان المتقین فى مقام امین )
ترجمه :
96 - امام صادق علیه السلام فرمود: هر بنده اى كه به سوى چیزى كه خداى عزوجل دوست مى دارد روى بیاورد خداوند نیز به سوى چیزى كه او دوست مى دارد روى مى آورد و كسى كه چنگ زند خداوند او را حفظ مى كند و كسى كه خداوند به سوى او روى آورد و او را نگاهدارى كند باكى ندارد اگر آسمان بر زمین افتاد یا بلاى سختى بر اهل زمین فرود آید و همگى را در برگیرد چنین كسى به سبب پرهیزگارى اش در حزب خدا جاى دارد و از هر بلایى در امان است ، آیا خداوند نمى گوید: (همانا پرهیزگاران در مقام امن الهى جاى دارند.) (55)
حدیث :
97 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : او حى الله عزوجل الى داود: ما اعتصم بى عبد من عبادى دون احد من خلقى عرفت ذلك من نیته ثم یكیده السماوات و الارض و من فیهن الا جعلت له المخرج من بینهن و ما اعتصم عبد من عبادى باحد من خلقى عرفت ذلك من نیته الا قطعت اسباب السماوات من یدیه و اسخت الارض من تحته و لم ابال باى واد یهلك .
ترجمه :
97 - امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزوجل به سوى داود علیه السلام وحى فرستاد كه : هیچ بنده اى از بندگان من به من چنگ نزده است كه این را از نیتش دانسته باشم سپس تمامى آسمانها و زمین و هر كه در آنهاست به مكر و كید با او بپردازد، جز اینكه راه خروج از كید و مكر آنها را برایش قرار مى دهم و هیچ بنده اى از بندگان من به یكى از مخلوق من چنگ نزده است كه این را از نیت او دانسته باشم جزء اینكه همه وسیله هاى آسمانها را از پیش روى او قطع مى كنم و زمین را از زیر پاى او فرو مى برم و باكى ندارم كه او در چه دره اى هلاك گردد.
11 - باب وجوب التوكل على الله و التفویض الیه 
11 - باب وجوب توكل بر خدا و سپردن امور به سوى او
حدیث :
98 - عن على بن الحسین علیه السلام قال : خرجت حتى انتهیت الى هذا الحائط فاتكات علیه فاذا رجل علیه ثوبان ابیضان ینظر فى تجاه وجهى ثم قال : یا على بن الحسین ما لى اراك كئیبا حزینا؟ - الى ان قال - ثم قال : یا على بن الحسین علیه السلام هل رایت احدا دعا الله فلم یجبه ؟ قلت : لا. قال : فهل رایت احدا توكل على الله فلم یكفه ؟ قلت : لا. قال : فهل رایت احدا سال الله قلم یعطه ؟ قلت : لاثم غاب غنى .
ترجمه :
98 - امام سجاد علیه السلام فرمود: بیرون آمدم تا اینكه به این دیوار رسیدم پس بر آن تكیه زدم ناگاه مردى كه دو جامه سفید در برداشت در برابر روى من به من مى نگریست . سپس گفت : اى على به الحسین ! چه شده است مرا كه تو را افسرده و غمگین مى بینم ؟ - تا آنجا كه گفت : - على بن الحسین ! آیا كسى را دیده اى كه خداى را بخواند و خدا او را اجابت نكند؟ گفتم : نه ، گفت : آیا كسى را دیده اى كه بر خدا توكل كند و خدا او را كفایت نكند؟ گفتم : نه ، گفت : آیا كسى را دیده اى كه از خدا درخواست كند و خداوند به او عطا نكند؟ گفتم : نه . سپس از جلو چشمان من غائب شد.
حدیث :
99 - ابى عبدالله علیه السلام قال : ان العنى و العز یجولان فاذا ظفرا بموضع التوكل اوطنا.
ترجمه :
99 - امام صادق علیه السلام فرمود: ثروتمندى و عزت سیر و گردش ‍ مى كنند پس هرگاه به موضع توكل دست یافتند در همانجا اقامت مى گزینند.
حدیث :
100 - عن ابى الحسن الاول علیه السلام قال : سالته عن قول الله عزوجل : (و من یتوكل على الله فهو حسبه ) فقال : التوكل كل على الله درجات منها ان تتوكل على الله فى امورك كلها فما فعل بك كنت عنه راضیا تعلم انه لایالوك خیرا و فضلا و تعلم ان الحكم فى ذلك له فتوكل على الله بتفویض ذلك الیه و ثق به فیها و فى غیرها.
ترجمه :
100 - راوى گوید: از حضرت موسى بن جعفر علیه السلام در مورد گفتار خداى عزوجل پرسیدم كه مى فرماید:
(و كسى كه بر خدا توكل كند پس خدا او را بس است ) (56) حضرت فرمود: توكل نمودن بر خدا داراى درجاتى است یكى از آنها این است كه در تمامى كارهایت بر خدا توكل كنى پس هر چه خداوند با تو كند از او خوشنودى زیرا مى دانى كه او در رساندن خیر و فضل بر تو كوتاهى نمى كند و مى دانى كه حكم در تمامى امور از آن اوست پس با سپردن تمامى كارهایت به خداوند بر او توكل كن و در همه امور به او اعتماد كن .
حدیث :
101 - عن ابى عبدالله علیه السلام قال : من اعطى ثلاثا لم یمنع ثلاثا: من اعطى ادعاء اعطى الاجابه و من اعطى الشكر اعطى الزیاده و من اعطى التوكل اعطى الكفایه ثم قال : اتلوت كتابه الله عزوجل ؟ (و من یتوكل على الله فهو حسبه ) و قال : (لئن شكرتم لازیدنكم ) و قال : (ادعونى استجب لكم ).
ترجمه :
101 - امام صادق علیه السلام فرمود: كسى كه سه چیز به او داده شده از سه چیز بى بهره نمانده است : كسى كه به او دعا عطا شده اجابت هم به او عطا گردیده و كسى كه به او شكر داده شده و زیادت هم به او بخشیده شده و كسى كه توكل به او عطا گردیده كفایت هم به او عطا شده . سپس فرمود: آیا كتاب خداى عزوجل را تلاوت كرده اى ؟ (و كسى كه بر خدا توكل كند پس خداوند او را بس است ) (57)
(اشاره به فقره سوم ) و (اگر شكر كنید بر شما زیادتى مى بخشیم ) (58) (اشاره به فقره دوم ) و (مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم ) (59) (اشاره به فقره اول ).

 

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :